Fiskeristyrelsen lægger sig fladt ned
Fiskeristyrelsen erkender nu flere fejl, mangelfuld kontrol og "lægger sig fladt ned" over for samtlige kritikpunkter, som især TV2 Nyhederne har fremført af for stor motorkraft hos muslingefiskerne. Det inkluderer blandt andet, at den nye fortolkning af nedbremsningsforbuddet ikke er lovlig.

Billede afScreenshot fra TV2s hjemmeside
I fredags den 28. juni offentliggjorde Fiskeristyrelsen deres redegørelse om forvaltningen af motorkraft i områder med motorkraftbegrænsninger, som bl.a. Limfjorden, Rødspættekassen og område 22 i Østersøen. Sagen om de ulovligt store motorer har længe været kendt i fiskerikredse.
Ministeren tager sagen meget alvorligt, og vi i FSK forventer nu, at myndighederne får bragt orden på dette problem, som har haft store omkostninger for havmiljøet og kystfiskerne. Direktøren fra Fiskeristyrelsen siger bl.a.:
”… På motorkraftområdet og vores kontrol af redskaber kan jeg konstatere fejl eller mangler i relation til styrelsens bidrag til bl.a. besvarelse af spørgsmål fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg, styrelsens præcisering af nedbremsningsforbuddet og håndteringen af konkrete overtrædelsesager.”
Hvad sker der nu i sagen
Hvad der skal ske nu i forhold til motorkraft, kan man læse mere om på ministeriets hjemmeside. Man skal især bemærke, at der rettes op på sanktionspraksis, og at overvågning og ny bekendtgørelse vil indgå i de kommende forhandlinger om fremtidens erhvervsfiskeri, Fiskeristyrelsen genoptager med det samme kontrollen af fartøjers motorkraft. Kontrollen af motorkraftområdet opprioriteres. Der rettes op på sanktionspraksis, så overtrædelser af reglerne bliver sanktioneret efter gældende regler.
De eksisterende tilladelser gennemgås, og det vurderes, om der er sager, der skal genoptages. Dette igangsættes hurtigst muligt. Og ministeren beder DTU Aqua om en faglig vurdering af, om den mangelfulde kontrol af motorkraft har haft negative konsekvenser for havmiljøet. Hvis DTU Aquas vurdering viser, at den mangelfulde forvaltning har haft negativ indvirkning på havmiljøet, vil spørgsmålet om kompenserende foranstaltninger indgå i forhandlingerne om fremtidens erhvervsfiskeri.
Og endelig: ”Forvaltningen af motorkraftområdet indgår som et centralt element i departementets tilsyn med Fiskeristyrelsen.”
Og læs på TV2s hjemmeside: nyheder.tv2.dk/2024-06-28-myndigheder-boer-skride-ind-overfor-ulovlige-skibe-mener-eksperter
Aktuelle nyheder
26. maj 2025
Tak for nogle gode dage og spændende debatter på Naturmødet!
I teltet hos Radikale Venstre diskuterede vi havmiljøets dårlige…
10. maj 2025
Fedtemøget har ramt de danske kyster hårdt
Vi ser en alarmerende stigning i mængden af fedtemøg langs vores kyster –…
6. maj 2025
Ny fiskerilov i Grønland vækker debat
Grønland har netop vedtaget en ny fiskerilov, som kan få stor betydning…
25. april 2025
Fiskeridebatten er ikke afsporet – det er forvaltningen
I dag har vi et indlæg i Altinget.dk som svar til professor emeritus Peder…
16. april 2025
Ny bevilling skal søges pga. CO2-afgift
Vi er blevet gjort opmærksomme på, at Skattestyrelsen har sendt besked til…
4. april 2025
FSK-PO har indgivet klage til Pressenævnet over Fiskeri Tidende
Den 3. april 2025 bragte Fiskeri Tidende en artikel med overskriften…
21. februar 2025
En ny kurs og det skånsomme fiskeri
FSK-PO: Regeringens nye kurs for fiskeriet er et vigtigt skridt fremad…
14. januar 2025
Bomtrawl truer havnaturen og skånsomt kystfiskeri i Jammerbugten
En ny rapport fra DTU Aqua og GEUS dokumenterer de alvorlige konsekvenser…
18. november 2024
Grøn Trepart – et skridt i den rigtige retning, men meget mere handling nødvendig
FSK-PO mener, at den nye politiske aftale om Grøn Trepart sætter mere…
27. september 2024
Åbent brev til ministeren: Nu er tiden kommet til at få stoppet bomtrawlsfiskeriet i Skagerrak
“Selvom skiftende danske regeringer har været kritiske over for…
